La primera semana - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Dirk-Jan Klaveren - WaarBenJij.nu La primera semana - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Dirk-Jan Klaveren - WaarBenJij.nu

La primera semana

Door: Dirk-Jan van Klaveren

Blijf op de hoogte en volg Dirk-Jan

24 April 2017 | Ecuador, Quito

Hola Chicos!

De ene dag zit je in het kleine en betrouwbare Nederland en de andere dag, loop je tussen de straathonden en straatverkopers in Zuidelijk Quito. De eerste week zit er alweer op en heb flink wat te vertellen dus houd je vast!

We beginnen met de reis, erg apart om 12u te vliegen, maar door een beetje films te kijken, muziek te luisteren, te slapen en naar buiten te kijken (Jaja het grootste gedeelte van de reis was de lucht helder) kom je al aardig ver.

Eenmaal aangekomen op vliegveld Mariscal Sucre de Quito, stonden projectcoordinator Eline en de taxichauffeur al klaar bij de aankomsthal, dus hup koffer de auto in en gas richting de Wijk Villaflora, de wijk waar de Organisatie Local Dreamers zich heeft gevestigd.

Op de weg kijk je je ogen uit, opeens ben je in een hele andere wereld. Veel gebergten (Quito ligt tegen het Andesgebergte aan), een 'georganiseerde' chaos op de weg, pop up winkeltjes en kraampjes, starende ecuadoranen en ga zo maar door.

Eenmaal aangekomen in Villaflora werden de koffers eruitgegooid en liepen we naar de eerste etage waar local dreamers zich bevind. en werd ik voorgesteld aan de vrijwilligers en stagiaires die op dat moment aanwezig waren. De eerste indrukken waren gelijk goed, gezellige, spontane en interessante mensen die mij onmiddellijk opnamen in de groep.

Na even bijgepraat te hebben ging ik samen met Michel, een vrijwilliger die ook bij mij woont richting Zuid-Quito, kennismaken met de familie Zambrano, mijn gastgezin voor de komende maanden.

Eenmaal binnen proefde je gelijk het latijnamerikaanse gezinleven, madre Vivi (zeg Bibi) rennend en vliegend door het huis druk met van alles en Javier (Gavier) grappenmakend (geen van de vrijwilligers begrijpt ze, dus gewoon maar meelachen). Het gezin is erg levendig, naast Vivi en Javier wonen Andres, broer van Vivi, Johnny Jhoxtyn en kleine draak Jheycol in het gastgezin (en daar wonen dan ook nog 4 vrijwilligers) een hele gezellige boel dus.

De eerste dagen waren gelijk druk, meelopen met de verschillende projecten, stad en de cultuur een beetje verkennen en natuurlijk acclimatiseren, waar ik nog steeds mee bezig ben. Woensdag is de vaste stapavond met de vrijwilligers dus gaan we meestal naar de Bungalow, een vast stekkie in het uitgaansgebied El Mariscal. In het weekend hadden we een familie feestje met de Zambrano's en daar is feest dan ook echt feest. Padre Javier gooide speakers op standje 10 en dat ging van 2u s'middags tot 9 uur s'avonds, waar de avond werd afgesloten met een spetterende karaokeshow (natuurlijk moest ik er ook aan geloven, nog nooit het 'you'll never walk alone' zo gepassioneerd door een bezemsteel heen geschreeuwd).



Wat projecten betreft ga ik me vooral bezighouden met de Voetbalschool en het Coordineren van Bring your Manos, een hiphopproject wat is opgezet door een andere vrijwilliger die tevens mijn buddy is.

Ook ben ik natuurlijk veel bezig met spaans, ik heb nu gemiddeld 3 keer per week les en daarnaast probeer ik zelf zoveel mogelijk spaans te oefenen en natuurlijk veel te praten met locals en ma familia.

Aankomende week gaan we dus gewoon weer lekker verder met hetgene waar ik daarnet over vertelde, en natuurlijk koningsdag aankomende donderdag! Oftewel gezelligheid gegarandeerd!

Elke dag kijk ik dus hier mijn ogen uit, het leven is hier zo anders dan in Nederland! vooral veel chaos, blaffende straathonden, toeterende auto's en megaenthousiaste verkopers die er alles aan doen om je een product aan te smeren. Maar niks kan op tegen de gastvrijheid van de mensen hier, ik voel me hier helemaal thuis!

En dan komen nu de wistjedatjes!

Wistjedat dat er in de openbare bussen van alles wordt aangeboden door de straatverkopers?
Wistjedat Clipper, 1 van de huisdieren, half kaalgeschoren is en dit er enorm grappig uitziet?
Wistjedat Javier helemaal gek is van Dance, House en Techno?
Wistjedat er hier op elk moment van de dag warm wordt gegeten?
Wistjedat ik volgend weekend met een paar mensen naar kust ga?
Wistjedat het hier echt soms keihard kan regenen?
Wistjedat we dan gewoon door voetballen?
Wistjedat we soms een beetje gek worden van Jeycol omdat hij het hele huis overhoop haalt?
Wistjedat je hier bekenden begroet met een boks of een kus?
Wistjedat hier alle basisbehoeften erg goedkoop zijn maar dat de rest hier gemiddeld een stuk duurder is?
Wistjedat je hier bijna geen normale winkel hebt?
Wistjedat je hier echt heerlijke dingen hebt?f
Wistjedat ik hier nog lang niet uitgekeken ben?

En last but not least, wist je dat ik jullie enorm wil bedanken voor het leuke vriendenboekje wat ik gekregen heb!

Hasta la proxima! XX






  • 24 April 2017 - 22:47

    Richard:

    Hoi DJ, leuk van je te horen maar het verslag stop bij de uitgegooide koffers? iets te vroeg op verzenden gedrukt? We lezen graag verder.Groetjes Richard en Elize.

  • 25 April 2017 - 07:26

    Leander:

    Klinkt goed DJ, en dat voor de eerste week. Veel plezier en hou de 'wistjedatjes' er in!! Haha. Groet, Leander

  • 25 April 2017 - 13:53

    Elize :

    Hoi Dirk Jan
    Wat ontzettend leuk om te lezen wat jij allemaal beleefd.
    Veel succes verder, fijn dat je het zo naar je zin hebt.

  • 25 April 2017 - 13:53

    Judith:

    Hallo Dirk,

    Wat leuk om je stukje te lezen en even mee te kunnen genieten.
    Fijn dat je zo aan het genieten ben daar!

    Groetjes Judith

  • 25 April 2017 - 14:14

    Paulus:

    Hoi DJ,
    Wat leuk zo'n reisverslag. Zo te lezen kreeg je een soort cultuurshock . Wat een avontuur !!!
    Alleen jammer dat Javier niet van Bach, Schumann en Beethoven houdt.:)
    shalom Paulus

  • 25 April 2017 - 14:32

    Jasmine:

    Heel leuk om te horen dat je het zo naar je zin hebt. De wist je datjes is heel leuk. Ik hoop snel weer meer van je te horen!
    Jasmine

  • 25 April 2017 - 16:26

    Metha:

    Geweldig DJ!! Wat een ervaring! Een heel andere wereld.
    Enne, die karaoke houden we erin in Houtwijk hè?

  • 25 April 2017 - 17:23

    Marianne Van Steenis:

    Hoi Dirk-Jan,

    Heel leuk om je verslag te lezen uit dit verre land.
    Aan het weer hier mis je niets! Voor Koningsdag is ook zeer slecht weer voorspeld.
    Mijn Spaans is nog niet bueno. Daarom heb ik Jaap jouw bericht doorgestuurd.

    Heel veel plezier gewenst en je zal straks toch heel anders kijken naar ons eigen landje!

    hartelijke groet Marianne


  • 25 April 2017 - 18:13

    Ine:

    Hey Dirk-Jan,
    leuk om te lezen. Klinkt allemaal goed, joh!
    Succes met je Spaans en natuurlijk met de kids (wat is dat in het Spaans?)
    Hartelijke groet!
    Ine

  • 25 April 2017 - 23:19

    Karel:

    Hallo Dirk-Jan

    Leuk om te lezen allemaal!
    Groeten van ons drieën vanuit Lissabon.
    12 uur vliegen, wow! Wij waren er al na 3 uur... maar ik vond het vliegen wel gaaf!
    Daarna nog in de metro naar het hotel.
    Hier in de stad zijn veel trammetjes, ook leuk om naar te kijken.
    Ik heb een speelgoed tram gekregen.
    En de vliegtuigen gaan over de stad heen.
    Dus kan ik trams en vliegtuigen tegelijk kijken!
    Knap dat je al een beetje Spaans kan, dat ga ik later wel leren.
    Hier is ook veel drukte op straat, gezellig hoor.
    Jij heel veel plezier daar. Voetballen met kinderen, leuk zeg!
    Tot thuis, dan gaan we weer samen met treinen spelen (en met mijn nieuwe tram).

    Groeten van mijn ouders en van Karel

  • 26 April 2017 - 10:16

    Tonny En Piet:

    Hola Dirk-Jan. Wat een leuke verrassing dat jouw reisverslag ineens binnen dwarrelde. Zo leuk en beeldend geschreven dat we al een aardig beeld hebben gekregen van jouw eerste ervaringen. Als dat zo doorgaat, wordt jouw verblijf daar vast heel leuk en interessant. Heb het goed en houd het goed! Wij gaan nu een paar weken op vakantie maar niet zo ver weg als jij. Het allerbeste en groetjes van ons.

  • 26 April 2017 - 16:48

    Jaap Maclean:

    Hola Dirk Jan,

    Soy el novio de Marianne.
    Estoy feliz que te gusta la Vida en Quito y otros partes de Ecuador. Es un Pais muy differente a nuestro Pais.
    Mucha suerte con tus projectoe y otros actividades.

    Un abrazo,

    Jaap

  • 27 April 2017 - 09:27

    Mirjam :

    Heerlijk om je mooie belevenissen te lezen, vraagt naar meer!!

  • 08 Mei 2017 - 22:05

    Marije Van Kesteren:

    Hey Dirk!

    Eindelijk heb ik je blog gevonden en even tijd gehad om het te lezen! Wat klinkt het allemaal al supergaaf zeg, wat je allemaal meemaakt!! Ik hoop dat je nog heel veel meer gave dingen gaat meemaken en dat je heel erg aan het genieten bent! Ik ga komende twee weken "even" wat examentjes maken, maar ik ga proberen je blogs te blijven volgen, want ik vind het echt heel erg leuk om zo te lezen hoe je het hebt daaro!

    Disfrutar de ella (als Google Translate het goed heeft vertaald...

  • 10 Mei 2017 - 11:48

    Els En Piet:

    Hallo DJ,
    Gaaf dit allemaal te lezen en fijn, dat je het naar je zin hebt.
    Het is een heel andere wereld en daarom zo interessant. Veel dingen te zien en te leren, maar vooral veel genieten. Maak er een mooie tijd van.
    Een jaloerse oom Piet.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dirk-Jan

Buenos Dias! Bonjour! Hello! Gutentag!

Actief sinds 17 April 2017
Verslag gelezen: 381
Totaal aantal bezoekers 7439

Voorgaande reizen:

18 April 2017 - 14 Juli 2017

DJ in Ecuador!

Landen bezocht: